Friday, June 10, 2011

AYAM PHAT PHET

malam tadi aku masak ayam phat phet..
ni percubaan pertama aku masak menu ni..
sbb tetiba rase rindu nk makan lauk yang ala2 goreng kunyit pedas..
mase study kat uniten dulu, slalu je aku makan kat tropic conner..
x penah jemu ok makan lauk ni..
skrg dh 6 thn mase berlalu..
dan selame 6thn tu jugak la aku x jumpe lg lauk ni..


so, bile tgk bahan2 dia, semuanya mmg dh ade kat umah..
cuma nk bersilat je kat dapor sorang2..
simple je bahan dia..
korang pun leh buat sendiri..
x yah nk pegi tropic corner lg..

so, bile en.zulmaaizad bersiap sedia utk makan..
mesti dia akan tanye ape menu hari ni..

si suami: sayang masak ape?
si isteri: ayam phat phet.. (ckp laju2)
si suami: cakap la betol2!
si isteri: betol la.. ayam masak phat phet..
si suami: masak paprik ke?
si isteri: phat phet P H A T P H E T (siap ajekan skali tu)
si suami: watever la..

masa dia makan n soh abis kan, dia laju je tanpa penolakan..
pastu dia tanye lagi..

si suami: masak ape ni yang..
si isteri: phat phet.. nape?
si suami: sedap la.. nanti boleh masak lg..
tp jgn hari2 lak masak..
nanti jemu lak..
si isteri: syg yg masak, mmg la sedap..

si suami pun buat muke bengkek...

hahha.. padan muke dia..

so ini la pic google ayam masak phat phet..
aku x sempat nk amik gambar..
tp camni la rupenye.. cuma aku x masok sayor je..



Bahan A (Blend)
5 biji cili padi -(aku letak lebih sbb suke pedas)
2 hiris halia
kunyit hidup
1 atau 2 batang serai
5 ulas bawang putih
1 biji bawang besar

Bahan B
3 keping ayam mentah dipotong dadu
1 batang serai
1 asam keping
4 helai daun limau purut
sedikit Garam dan Gula, secubit ajinomoto

Cara-cara

Kisar@Blend Bahan A dan tumis sehingga naik bau..
setelah kering tumisan tadi.. masukkan secawan air.
Kemudian masukkan bahan B.
Pastikan ayam masak sepenuhnya...
Jika kurang berkuah.. masukkan sedikit air..

see.. senang kan?
so, selamat mencube....
tatatititutu..

2 comments:

shiela said...

super nice..nnt nak try lah..hehe..

YaTie IzaTie said...

try la.. ringkas dan senang gile.. ayam tu aku gune kepak ayam.. potong kecik2 senang nak mkn.. mmg sodap la..