Tuesday, August 25, 2009

Memori di Bulan Ramadhan..

Hari ini masuk hari ke-4 umat Islam berpuasa.. Ramadhan pada tahun ini sangat bererti buat saya di mana ianya tidak seperti Ramadhan yang lepas².. Alhamdulillah.. Akhirnya pada Ramadhan kali ini dapat jugak saya berpuasa di rumah ibunda tercinta setelah sekian lama merantau di tempat org.. hampir 10 tahun saya tidak berpuasa di rumah emak.. kalau balik kampung pun sekali sekala je.. itu pun time weekend je..

Teringat mase berpuasa di zaman belajar kat Uniten dulu.. bila petang je pegi bazaar Ramadhan kat Bangi.. Tawaf ntah berape kali lepas tu baru la beli ape yg terliur.. Bile berbuka masing2 buat muka yang tak puas hati sebab tak sesedap seperti yg dibayangkan.. saya seperti biase senyum je la sambil menambah² sikit ngomelan esspecially dr Ash.. Ash sangat sensitif tentang makanan.. kalau x sedap makne mmg tak sedap la.. bila dah bosan cari juadah berbuka puasa di bazaar, pegi food court pulak.. tropic corner n Alamanda.. tak pun pegi makan kat kedai sup gearbox.. order sup ekor 1.. ermm sedapnya.. kat situ je la yg sesuai ngan cita rasa kitorg ini.. kalau rasa² nak makan free pegi la kat masjid Putrajaya tu.. kompem mmg sedap punye.. complete ngan fruit skali... Bila sahur lak kitorg makan nasik dengan sambal goreng ikan bilis (ntah berape kilo) yg selalu aku buat and sambal goreng cili api yg Oleen buat.. simple je.. just makan untuk mengalas perut je.. kadang² makan maggie gak.. (shila, ko rindu tak ngan sambal goreng aku tu?? hehehe) 5 tahun saya berpuasa di sana.. Kalau pasal makan tu dah tak kisah lg.. makan je apa yang ada.. sebab saye tau makanan tu takkan sama mcm masakan yg mak saya buat.. sangat sedap!!!

Zaman keje lak saye bermastautin di Seremban.. Tahun pertama berpuasa ok lg.. sebab housemate saya berbuka bersama².. kecuali Cikgu tu.. dia punya kitaran masa berbuka lain sikit dari kitorng.. So, kitorg abaikan je la dia tu.. Masuk tahun ke-2, dah borink.. sebab dah tak de kawan lg.. tinggal saya berdua je kat rumah tu.. seperti biasa cikgu tu dengan agenda tersendiri di mana saya tak boleh nak join.. Nasib baik IWK ni penuh ngan jemputan berbuka puasa di Hotel².. Memandangkan saya ni single, so senang je kan nak join... takde la saye berbuka sorang²..

Mase kat IWK dulu, bila time puasa je memang malas nak g site.. kalau pegi pun pagi je.. sebab tak panas kan masa tu.. tp, ada sesuatu yg selalu buat saya terkenang dan takkan saya lupakan sampai bila² selagi memori kecil ini mampu bertahan mengingati detik² itu.. Saya tak pernah berkelakuan seperti itu sebelum ini.. Ni semua pasal take over new plant kat Lenggeng.. Dah la buat time tengah hari.. panas terik.. perghh.. tak tahan.. kering tekak ni.. rasa nak pitam pun ada sebab x makan pagi.. Lepas je take over plant tu, balik terus singgah pekan Mantin.. tak tahan tengok air tebu tu.. last2 dengan selambenye saya pegi beli air tu.. siap suruh ikat tepi lg.. haha.. serius mmg x tahan.. ingatkan saya sorang je yg tahan.. rupenya ada 2 org mamat yang ntah mane dtg (staff iwk gak) sedap je suruh saya tambah lg 2 bungkus.. saye mamandang dengan penuh konpius.. tp still order gak.. diorg pun join saya tak puasa.. apa nak jadik saya pun tak tau la.. tp saya tak puasa pun sbb masalah wanita tau.. jangan salah tafsir pulak.. malam tu masa berbuka puasa di Hotel kitorang join je.. muka mcm puasa kan.. padahal.. hampeh!!! makan mengalahkan org yg berpuasa.. hehehhe... walau apa pun saya akan tetap rahsiakan siapakah 2 org mamat tu.. heheh..

No comments: