Sunday, July 19, 2009

pegi cari hasil laut..

Emak saya awal2 lagi dah ngajak saya pegi pantai.. katanya nak mencari ikan n ketam fresh.. family saya ni memang makan ikan fresh yg masih hidup mengeletek kat dalam perahu.. rasanya adalah sangat manis dan sodap.. walaupun harganya agak mahal sedikit tp berbaloi.. lama jugak nak tunggu nelayan naik.. kalau ikutkan hati memang malas nak tunggu.. nak makan punye pasal, terpaksa la menunggu.. pantai yang saye pegi ni adalah berdekatan dengan kampung nenek saya.. dah banyak berubah tempat ni.. dulu kawasannya adalah penempatan orang kampung.. tp sekarang sudah bertukar wajah.. ade kondo, hotel and kuarters untuk staff Tunas Bakti (skola pompuan 'baek').. dulu pantai ni tempat saya bermandi manda bersama abang dan sepupu2 saya bila balik kampung.. skrg dah takde orang pun yang mandi kat situ.. memandang pantai itu semakin pupus dengan penambakan pantai, hati saya berase sayu.. sudah tiada lagi pantai dan kenangan saya di situ akan pudar dan lama kelamaan akan hilang..


lepas je beli hasil2 laut tu terus je balik.. dah lapar ni.. goreng ketam panggang ikan terus makan.. disebabkan kelaparan yang agak maksima saye telah terjatuhkan pinggan dan pannnggg.. berkecai.. hahhaha.. terperanjat gak la.. dah lama x pecahkan pinggan.. lepas tu gelak2 ngan mak saya.. hahaha.. terus continue makan tanpa mempedulikan pinggan yang pecah itu.. yang penting perut saya kenyang.. dah kenyang baru la bersihkan all the sepai2 itu...


ni nak kongsi sesuatu kat bawah ni... saye dapat semase terbace blog org mengenai cinta.. hati saya terusik dengan bait2 ungkapannya.. so, renung-renungkan dan selamat beramal..


"Cintakan manusia itu tidak mewujudkan kebahagian yang abadi untuk seseorang insan, kerana ia tidak kekal, cintakan manusia seringkali membuatkan seorang itu gagal, kecewa, menderita dan terseksa, oleh itu tidak ada suatu cinta pun yang dapat membuahkan kebahagiaan dan kenikmatan yang kekal abadi kecuali cinta kepada pencipta manusia sendiri".

No comments: